September 29, 2010

kenapa ni??


ingin rasanya ku coret duka dihati..terasa diri ini terus diuji tanpa henti..namun haruskah ku terus mengeluh dan mengalah...tika menyelongkar kmbali titipan di sini terasa seakan hidupku dilingkari gelung kesedihan..cukuplah sudah segala penderitaan yg terlakar di sini..tiada kudrat utkku terus menangisi ujian ini..

ya Allah..andai semua ini baik utkku aku redha..smoga aku mndapat apa yg baik bagiMu..bkn apa yg baik dipandanganku..krn hanya Engkau Tahu apa yg terbaik buat diriku...berilah aku kekuatan dan kesabaran utk menghadapi segala ujian..~~

September 28, 2010

puding gula hangus

em dh lama x update resipi kan..walaupun sy x la pandai msk tp nk jugak ltak resipi2 yg pnh sy buat..sesape yg berminat nk buat bole la cuba ye..^_^

bahan-bahannya:

telur 10biji
gula 1 cawan
susu cair 1 tin
secubit garam

cara-caranya:

amek sedikit gula utk dijadikan gula hangus
kacau telur dan gula sehingga sebati
masukkan susu dan kacau lagi
laz skali masukkan garam [sikit je tau..nantikan masin plak]

bila gula hangus dh sejuk..sila la tuangkan adunan di atas ke atas gula hangus tersebut...
kukus hingga masak [lbh kurang 15minit]

ok dh bole makan..sedaaaap sangat..senang dan mudah utk dibuat..enak dimakan..selamat mencuba...=)

p/s: gambo x sempat nk capture ari tu..tp mmg sedaaap..hehe

September 22, 2010

iktibar perjalanan

alhamdulillah setelah lama bercuti raya aku kembali ke TM..kembali meneruskan rutin2 harian di sini..hari raya pertama agak penat sbb ramai tetamu yg hadir..dr pagi smp ke malam..masa kami sekeluarga tiba di rumah selepas solat sunat raya dh ada beberapa tetamu yg tiba dulu sblm kami..menunggu utk mnjamu slera..masakan mak mmg femes 1 kampung..^_^

dan raya tahun ni juga membawa mzke dan adiknya ke rumahku..mzke ni kwn skerja masa kat usim dl..tp aku hanya menghidangkan kuih raya dan air minuman sahaja..dh la prtama kali dtg..mesti mzke dh xnak dtg thn dpn..hoho..kebetulan ms die dtg ada mak n ayah je..dan mereka bersembang seolah2 dh lm knl..aku plak trasa dipinggirkan..pndai gak mzke n adiknya amek hati org tua ni..hehe [mzke, thn dpn dtg lg ye]

oke hbs cite raya..dan mlm td aku n niza [kwn upsi] naik bas ke TM..pg td smp TM dlm pukul 6.30am..slalunya pukul 4.30am or 5am dh smp..waktu bertolak mlm td jam 9pm..tp br 15min perjalanan tayar bas pancit..nsb baik ms tu bas x laju sangat..pastu trpaksa la kami naik bas lain..tggu punya tggu jam 10pm br bas lain smp..aku n niza mulanya ingat dh nk tdo..tp punya la laju driver tu bw bas..mmg rs gerun yg teramat..aku dh mula pening2 sbb bas terhuyung hayang je..kami hanya mampu berdoa moga2 selamat smp..

dlm sdar x sdar skali lagi bas berhenti..aku tgk jam hampir pkul 1am..kami skali lagi diarahkan utk naik bas lain..nasib baik la aku x bw brg byk sgt..kalo x maunya rs nak mengamuk..hoho..alhamdulillah bas kali ni x laju lagi mcm bas sebelum ni..dan aku n niza dpt la juga tdo..akhirnya kami tiba ke TM dgn selamat..amin..

iktibarnya fikirla sndiri..hehe..dlm kita mnempuh hidup ini ujian itu pastikan tiba..bukan hanya skali bahkan berkali-kali..terkadang kita rs kita x mampu utk menghadapinya namun percayalah..setiap kesulitan pasti ada kemudahan..Allah sentiasa bersama org-org yg bersabar..~~

September 2, 2010


hampir dua bulan aku menanti..menanti dan terus menanti..sehingga pagi td aku masih lg berharap..namun ternyata harapanku punah..niat utk bersemuka dgn Dr H terus berkubur..die mengukir janji..aku memegang janji..die punya rencana tersendiri..aku jua punya rancangan tersendiri..namun ternyata perancangan kami tak seiring dgn perancangan Allah..dan perancangan Allah tentulah lebih baik utk setiap hambaNya..

hari semalam aku masih menanti..walau berkali ditegur oleh Dr S namun aku tetap di situ..berharap dirinya kan muncul membawa penawar buat diri ini.. namun ternyata semuanya hampa..marah..kecewa..terkilan..sedih..derita..tertekan..sengsara..pedih..semuanya bergelojak di dalam hatiku..apa yg kulakukan serasa ada pincangnya..tapi siapa aku utk melawan takdir..puas kupujuk diri agar sabar dgn musibah..semoga aku tabah hadapi dugaan di bulan yg mulia ini..kalo la anim yg hadapi sume ni mesti dh terberanak die skrg sbb stress yg teramat sgt..hehe

musibah yg melanda..pahit di dunia manis di akhirat..dan aku terus berusaha memujuk diri ini..duhai hati..bersabarlah~~

dikesempatan yg ada ni ingin ku susun sepuluh jari memohon maaf andai ada bicaraku yg menghiris kalbu..andai pincang tingkahku..andai terbit rasa hempedu..terima kasih buat kalian yg sudi bertamu di sini..ku doakan kalian sentiasa bahagia..selamat hari raya buat semua..

September 1, 2010


alhamdulillah hari ni masuk penggal ke tiga kita berpuasa..mcm mana ibadah kita stakat ni?? tanya hati..adakah banyak yg tlh kita lakukan atau sebaliknya..jgn bila smp di penghujung ramadhan baru kita tersedar dari lamunan yg panjang..kelak walau menangis selautan.. ramadhan tetap kan berlalu meninggalkan kita..

thn ni aku berpeluang berterawih di surau kat tmn perumahan..thn lps berterawih di surau kampus..so sume yg dtg adalah pelajar yg muda belia belaka..bila terawih di surau tmn perumahan ni mcm2 peringkat umur ada..tua, muda, kanak2..bila tgk org2 yg telah berusia ni solat rs mcm kesian pulak..nk berjalan pun terhinjut2 tp msh mampu solat berdiri..ada juga yg solat atas kerusi..pastu aku tgk ada yg merah je mata..agaknya tahan mengantuk..namun itulah mereka..masih terus bertahan utk beribadat kpd Allah..dan mereka la juga insan2 yg memenuhi surau tersebut..di manakah mereka yg muda belia..

bila tgk mereka..aku terfikir mampukah aku seperti mereka di hujung usia..sekiranya umur ku panjang mampukah aku..semoga Allah memudahkan dan meringankan aku untuk terus beribadat hingga ke hujung nyawa..sementara masih diberi nikmat sihat..gunakanlah sebaiknya..mungkin inilah yg dinamakan sihat sebelum sakit..namun terkadang kita alpa dgn nikmat sihat yg diberi..semoga kita terus istikamah melakukan segala amal ibadah..wahai hati..bersyukurlah~~

p/s: tidak hanya di bulan ramadhan kita beribadat..teruskannya selagi hayat dikandung badan..

 

blogger templates | Make Money Online