January 20, 2010

dua hari lepas aku menghadiri bengkel 'cracking code'..ingatkan program apa rupanya ala-ala program motivasi..tp aku rasa dlm keadaan aku skrg ni yang memang dilanda tahap tekanan yg kritikal wajarlah untuk aku hadiri program ni..sekurang-kurangnya dapatla memotivasikan diri dari terus tenggelam di alam mimpi..huhu..

tekanan..semua orang mengalami tekanan..tak kirala tahap tinggi ke, sederhana atau rendah..yang penting cara untuk kita mengawal tekanan..tadi aku terbaca artikel "Amalan harian untuk panjangkan usia"..sesiapa yang berminat nak baca sila klik di sini ye..^_^

di sini aku nak highlight ayat best daripada artikel tu..ayat dia berbunyi begini..

Jika ada masalah..pejam mata dan setiap kali masalah timbul di fikiran anda bayangkan masalah tersebut berada dalam sebiji belon..bayangkan belon yang membawa masalah tersebut terbang tinggi di langit dan akhirnya hilang daripada pandangan...Cuba ulang cara ini hingga anda tidak lagi memikirkan tentang masalah tersebut..selepas beberapa ketika anda pasti akan berasa ringan dan fikiran anda akan lebih fokus...

wah bestnya perasaan bila hilang segala masalah dan bebanan..lagi satu cara untuk hilangkan tekanan adalah dengan ketawa..jadi senyum dan ketawa lah selalu agar hilang segala pilu yang menikam kalbu..

Yakin dengan Allah!!!


January 17, 2010

ceritaku..


emm mlm ni tetibe je rs nak mencoretkan sesuatu di sini..sejak2 aku sibuk dan 'menyibukkan' diri dgn tesis ni x sempat untuk mencoretkan sepatah dua kata di sini..disebabkan sume keje untuk hari ni dah siap maka bole la aku luangkan masa mengadap blog ni..lepas ni dua hari berturut2 aku ada bengkel 'cracking code'..harap2 program ni best n byk input yg aku perolehi nanti..

dulu..aku suka sgt baca novel..dr sekolah rndah lagi..sume novel kat library hbs aku baca..pastu skolah menengah plak jumpa member 1 kepala..apa lagi bila dh ada geng lagi la menjadi2 hobi aku ni..habis novel kat library skolah, novel library bergerak yg slalu dtg skolah ktorang pinjam n baca..bila dh masuk U dh ada duit sndiri n dah pandai beli novel sndiri..setiap bulan mesti ada novel yg aku beli n baca..kwn2 pun mmg tau kalo g bilik aku mesti ada novel punyala..

emm dulu aku pnh gak tringin nak jadi novelis..tp mcm x akan jd kenyataan je..lagipun aku bimbang xde org pun nak beli novel aku tu nanti..hehe..kwn2 yg slalu bercerita kisah2 diorang slalu suruh aku buatkan novel utk kisah cinta diorang tu..wah2 kisah cinta aku sendiri pun x tertulis lagi..mana bole cmni..^_*

bila baca novel sume mende aku abaikan..sanggup x makan..x tido demi nak habiskan juga novel yg aku baca tu..kalo kat rumah mak aku dah bising2 dah..asyik berkurung je dlm bilik..emm truknya aku ni..huhu..pastu dapat plak kakak ipar yg suke baca novel..disebabkan dia dah keje lagi banyak la novel yg dia ada..so aku baca yg dia punya jela..jimat sket..hehe..kadang2 kitorang tukar2 novel..dulu kalo aku rasa mcm sdh ke..mcm x best ke mesti aku cari novel nak baca..mesti punya la..kalo dlm sebulan x baca novel mesti aku rasa mcm pelik je..mcm ada yg x kena je..aku suke baca novel sbb dlm sebuah novel mcm2 cerita yg ada..membuatkan aku sedar erti kebahagiaan dan kesusahan dalam hidup ini..byk pengalaman boleh dikongsi bersama..seolah2 aku juga turut mengalami benda yg sama..emm itulah kisah aku dan novel..

tapi skrg ni ntah kenapa semua tu mcm hanya tggl kenangan je..aku dh jarang beli novel..[sbb xde duit lebih kot..huhu] namun aku still pminat setia novel la..cuma kurang sket dari dulu..novel ttp mnjadi bacaan tetap aku..hehe..cuma skrg ni aku dh x kisah sgt kalo dlm sebulan tu aku x baca novel..

begitula masa..berlalu meninggalkan kita..kita perlu mengejar masa jika x ingin ditinggalkan oleh masa..dan aku sendiri tidak pasti bila masa berlalu meninggalkan aku..yang pasti aku tidak lagi menjadi "hantu" novel seperti dulu...namun aku tetap aku...^_^

January 10, 2010

ayahku heroku

hari ni aku ada bengkel SPSS di kampus UPSI..dan kebetulan juga hari ni hari lahir ayah yang ke-59..dalam kelam kabut bersiap utk ke bengkel pg tadi sempat aku telefon ayah untuk mengucapkan selamat hari lahir...

smoga Allah panjangkan usia ayah
smoga Allah murahkan rezeki ayah
smoga Allah sihatkan ayah sepanjang usianya


ayahku banyak mengajar erti sebuah kehidupan..sering memafkan walau apa yang ku lakukan..nasihatnya sering terpahat di ingatan..ayah menerimaku seadanya dan mengasihiku tanpa syarat..

teringat kata-kata dari sebuah buku yg pernah ku baca bertajuk aku terima nikahnya..anak-anak, jiwanya tdk sebesar ayah dan bonda..kasihnya kadang-kadang tdk sampai ke makam ayahbonda..namun seorang ibu dan ayah mampu menahan pedih dan perit membesarkan anak-anaknya..bukan setahun dua, malah majoriti nyawa dan usia..mereka mampu membelai, mereka mudah memaafkan kita, kerana mereka kasih dan cinta, dengan CINTA TANPA SYARAT..

ayah..ayah..engkaulah raja hatiku..bila ku berduka engkau hiburkan selalu..ayah..ayah..engkaulah raja hatiku..

peluk cium anakanda buat ayahbonda yg mengasihiku atas hatinya yg begitu...

January 7, 2010

meniti perjalanan

cepatnya terasa masa berlalu..arini dah seminggu meniti usia di tahun baru..bila ku gtau Gha(membe usim+upsi) dia kata biarla cepat..lagi cepat lagi bagus..cpt sket die hbs blaja..hehe..aku cuma senyum je..btol juga tu..cpt juga aku hbskan blaja..lps tu keje..insyaAllah..x sabar plak rasa nk masuk alam pekerjaan nanti..hehe

seingat aku setelah 20 tahun ++ aku berada di bumi Allah yg indah permai ni telah banyak perkara yang ku harungi..pahit, manis, susah, senang, suka, duka, tangis, tawa..semuanya bergabung menjadi sesuatu yg bakal menjadi kenangan terindah dlm hidupku..walaupun aku anak perempuan tunggal dan manja tp aku tetap di ajar utk berdikari..[time kasih buat mak n ayah tersayang] sejak tingkatan 1 aku tlh ditmpatkan di asrama..[tp every week parent dtg asrama..hehe]..sejak itu bermulalah episod baru dlm kamus hidupku..bila tamat sekolah menengah, masuk ke matrikulasi jauh di negeri orang..pastu masuk universiti nun jauh di selatan dan kini di utara..bas sudah semestinya menjadi teman setiaku utk ulang alik dari rumah ke tempat blaja..bole dihitung masa yang ku luangkan di rumah berbanding di tempat belajar..rasanya sudah hampir 1 Malaysia aku pusing demi mengejar ilmu yg berharga buat bekalan mendatang..

bila berjauhan dgn keluarga sudah tentulah kawan peneman setia..segala cerita, masalah, suka dan duka dikongsi bersama..kawan lah pengganti keluarga yg jauh dimata..pelbagai perkara dikongsi bersama..manisnya kenangan yg tercipta saat bersama mereka..semakin jauh ku merantau semakin ramai teman yg kukenali..pengalaman yg ku kutip membuatkan aku kini menjadi seseorang..

dan hidup ini ibarat roda..sekejap di atas sekejap di bawah..begitu juga dgn iman kita...sekejap naik sekejap turun..namun dengan ilmu dan agama yg ada..buatlah pilihan yg terbaik demi hidup kita di dunia ini dan "di sana" kelak..

January 5, 2010

permulaan 2010


alhamdulillah akhirnya umah sewa kat tanjong malim ni dh ada streamyx balik..bole la aku mewarnai kembali paparan blog ni..bila dah lama x mencoretkan sepatah dua kata dlm blog ni rasa mcm x best jer..semua yg pernah dan akan dicoretkan disini akan menjadi kenangan seumur hidupku..

permulaan 2010 agak mengejutkan..aku bersua kembali dgn teman lama yg tlh 6 atau 7 tahun x dihubungi..tetibe kami terserempak di sebuah pasaraya..itulah aturan hidup..terkadang benda yg x diduga terjadi sekelip mata..

em byk azam yg dibuat utk tahun 2010 ni..akan ku cuba gapai segalanya agar semuanya tidak menjadi sia-sia..namun ku tahu Allah penentu segalanya..mungkin banyak lagi perkara yg x ku jangka bakal terjadi sepanjang tahun ini..ku harap hanya yang terbaik dariNya untuk insan yg lemah ini...smoga 2010 membawa sinar baru dlm hidupku..Amin...

 

blogger templates | Make Money Online