April 27, 2010

aku vs kucing



tiit tiit, tiit tiit..nokia 3310 aku berbunyi mnandakan ada sms masuk..jam mnunjukkan ke angka 6 petang..sape la plak sms petang2 ni..aku yg sedang brehat2 smbil melayan perasaan terganggu dek bunyi tu..dgn prasaan mlsnya ku capai jua 3310 tu..sms ku baca..
"nor..mu tgh watpe tu?aku tgk kucing tu teringat ke mu nor..hehe" haha tergelak aku baca sms tu..yg dikirim oleh sahabatku ira yg sekarang bkerja di Putrajaya...lantas terimbas segala memori aku dan kucing...em ada apa aku dgn kucing......

################################################

kucing atau dlm BI disebut cat..sgguh comel...aku rasa dlm banyak2 haiwan kucing adalah antara haiwan yg paling diminati ramai..bole peluk2..main2..tdo skali..kalo ditanya kpd penggemar kucing mcm2 diorang buat utk jaga haiwan kesayangan diorang ni..dan aku pulak sjak azali lagi telah mnjadi "musuh" kucing..huhu

sjak di bangku sekolah dan universiti..aku dikelilingi oleh insan2 yg penyayang kat kucing ni..ira sahabatku mmg penggemar kucing no 1..ntah brape ekor kucing yg dibela kt umh die tu..skali tgk je dh pun tau kucing tu jantan ke betina..dia la antara org terawal yg cuba mendamaikan "permusuhan" antara aku dan kucing..hehe..gha jugak syg kt kucing..sanggup terjun longkang sbb nk selamatkan kucing..mulia sggh hati diorang ni...tp aku..dh nama pun "musuh"..mesti la skali pun kucing x pnh mndapat belaian ksh syg dr aku ni..kena penyepak ada la..huhu kejamnya aku..tp tu waktu aku kcik2 dulu la..skrg xde la aku nk buat mcm tu..dh tau dosa pahala..hehe..tp walaupun kucing "musuh" aku namun aku juga seperti insan lain..x tega utk melihat kucing kelaparan dan dahaga..aku ttp bagi kucing mkn n minum..bila direnung2 blk agaknya faktor2 yg menyebabkan aku "fobia" dgn makhluk yg comel ni sbb kt umah aku sndiri x de kucing..ayah penah cite dulu ada la beberapa ekor kucing kt umah aku..tp sejak arwah abg aku meninggal [aku x lahir lagi waktu tu] terus ayah dh x bela kucing..sbbnya kucing tu pun trut mati beberapa bulan selepas abang aku tu pergi...huhu sadisnya..kucing tu mcm tau2 je tuan die dh xde..dan betol la kata bidalan..x kenal maka x cinta..sbb aku x pnh "dikenalkan" dgn kucing la aku mengisytiharkan "perang" dgn kucing ni..

byk sebenarnya ksh disebalik aku dan kucing..kalo dulu2 time g umah makcik2 ke atau umah orang yg bela kucing secara otometik kaki aku akn naik atas kerusi ble tgk kucing..padahal kucing tu bknnya nk dtg kat aku pun..hehe..skrg ni pun kalo mkn dgn kwn2 kat kedai kalo ada kucing je kwn2 aku dh bg "warning" awal2 dh..sbbnya diorg x nak aku tetibe terbangun dr kerusi sbb kucing trgesel2 kat kaki..huhu..dan pristiwa yg paling aku ingt smp skrg masa pergi Langkawi..masa tu dh final sem n ktorang pergi ramai2 satu batch..tetibe ada la 2 orang mamat ni usik kucing kat aku..dh tau aku "fobia" dgn kucing bole plak diorang buat mcm tu..apalagi time tu jugak aku termenangis..huhu malu btol bila tringat balik..aku bukan sje pn nk menangis tp disebabkan terkejut yg amat sgt secara otometik aku menangis..bkn la mnangis btol2..tp bergenang la jugak dgn air mata..huhu..apa lagi mamat 2 org tu pun cuak la dh tgk aku mcm tu..puas diorng pjuk n minta maaf dgn aku..dan kesudahannya aku sedekahkan secebis senyuman buat diorang sbg tanda aku dh maafkan diorang..em tau pun takut buat anak dara org mcm tu..hehe..tu la antara kisah aku dan kucing..sbb tu la bila kwn2 aku tgk kucing mesti teringat kat aku..[hehe perasan sket..] dan sekarang aku telah mula untuk berjinak2 dgn kucing..namun utkku memeluk kucing bukan la suatu perkara yg mudah..cukuplah aku bole mengusap kepala dan badan kucing..=)


Sesiapa yang tidak mengasihi, tidak akan dikasihi..(Riwayat al-Bukhari)..dan atas dasar itu jugalah aku cuba mengasihi makhluk ciptaan Allah yang comel ni...

Budi pekerti yang baik mencairkan dosa seperti air mencairkan gumpalan salji..sedangkan perangai buruk merosak amal salih seperti cuka merosak madu

Renungkanlah~~




15 comments:

cik gha said...

meow..meow...

ANIEMZ said...

ingatkan bunyi tittt..tiittt...tiittttt tu adalah bunyi kucing kak nor.. ahha.. ajaib sungguh kalu bunyi cmtu.. saya peminat kucing yg sangat tegar.. sanggup bungkus ikan kat kedai semata2 untuk kucing..kucing kt rumah ni pun lemak je, asik makan wiskes (saloh eja, tapi tak tau eja camne).. huhu..

p/s: kucing Fong Kok Seng camne dah? wahhh!! rindu kat kucing2 tu

Insyirah said...

cik gha,
meow..meow..haha tau la heroin kucing taman TJ..hehe

Insyirah said...

aniemz,
wah sungguh mulia hati anim ni..nt baby dlm perut pn mesti peminat kucing no 1 ni..=)

p/s:sjak2 anim xde kucing Fong Kok Seng dh jarang2 dtg umh dh..tp bukan k.nor yg halau diorang tau..hehe

voltox said...

ngan kucing pun takut ke nor..tu belum tgk hantu kucing lagi tu

cat tu kucing nor..paint tu cat..mana satu agaknya

adeqsayang said...

haha..titt..titt..mcm dpt gak je muya yg anto msj tu..rupenye btoi..hehe..rupenye slame ni awk lncarkan perang la ye ngan kucing2 sume..hihi...tp mmg btoi..kes kat langkawi tu mmg xbley dilupakan..cume "mamat" tu je sy da lupe sape..hahaha...papepun, slmt bejinak2 dgn kucing2 sedunia yerr..kih3...

Insyirah said...

voltox,
sy bukan takut kucing ok..awk slh fhm tu..

cat n cat..sebutan die lain..depends la pada apa awk nk mksudkan..mana2 pun bole..=p

Insyirah said...

adeqsayang,
haha ni baru je lps damaikan peperangan antara kucing owner umah n kucing mkcik sebelah..

"mamat" tu mr jimi n mr syafiq la..huhu..tp kenangan itu la antara yg terindah..=)

aku mzke said...

kalau takutkan ombak, jgn berumah di tepi pntai.

Kalau takut kucing, pn same.. sbb kat pntai nelayan bawak byk ikan. Mst ada kucing pnye la. Lg 1, takut jupe bangkai kucing hanyut...

ke nor x takut bangkai kucing??? yg dimaksudkan usap kepala kucing tu bangkai kucing ke??

Nasib baik la mcD xde kucing...

Insyirah said...

mzke,
hoho kalo bangkai kucing mesti la sy x takut sbb die dh jd bangkai..dan kalo kepala bangkai kucing lg la sy x nak pegang..hehe..

tu la tujuan utama selalu ajak mkn mcD..bukan sbb demand ok..=)

adeqsayang said...

ooo..slame ni cik kak n cik abg ni mkn mcd bedua je eyyyy...hihihi

Insyirah said...

adesayang,
jgn nk pandai2 reka cite ey.. x baik tau..kita kan slalu mkn bertiga..

p/s:berdua lbh baik...=)

adeqsayang said...

tetibe sy nk sundae choc...nyum3...nobaaaaaaaaaaa..cpt!!!!belikan adeqsayang....hihihi...;p

Insyirah said...

adeqsayang,
TM kg halaman tercinta awk ni xde mcD ye..so xdpt la nk nolong..hehe

p/s:mntak mzke belikan la..bagi pihak..haha

adeqsayang said...

meh r nilai...kite pi mkn syame2...hihihi...mcm dolu2....berdua denganmuuu...pasti lbih baik...
(jgn nyanyi lgu my heart sudaaa..kang jd len liriknye....kih3..)

 

blogger templates | Make Money Online