March 11, 2012

al-Ikhlas..~~

minggu lepas boleh dikatakan minggu paling sibuk..semalam (sabtu) pun tetap kena kerja sebab "Food Alert"..slogan KKM "kami sedia membantu"..jadi walau di hujung minggu, tanggungjawab perlu dilaksanakan..bak kata Prof. Dr. Muhaya; daripada kita kata "banyaknya kerja" lebih baik kita kata "banyaknya ibadah"...=)

okay itu cerita hari semalam..ini pula kisahnya hari khamis lepas..waktu pagi saya hanya sempat minum secawan milo..kira okay la kalau nak dibandingkan dengan seteguk milo kan..hehe..lepas tu saya kena buat kerja luar..balik pejabat sekejap dan keluar lagi..nak dijadikan cerita cuaca hari tu sangat la mendung..hujan tersangat lah lebat..kat atas bukit memang berkabus..semua kereta bergerak perlahan je..

dan akhirnya saya tiba jua ke destinasi..dalam keadaan lapar, ditambah lagi dengan hujan sudah pasti berganda-ganda terasa lapar..dengan keadaan yang serba tak kena, saya teringat untuk membaca surah al-Ikhlas..sebelum ni saya ada terbaca (betulkan saya andai saya silap) untuk menahan rasa lapar di bulan puasa, baca surah al-Ikhlas dan niat..insyaAllah akan rasa kurang lapar..sambil berjalan ke dewan saya baca surah tersebut...

setibanya di dewan saya nampak begitu ramai orang..dengan langkah kanan saya masuk ke dalam dewan tersebut..dan tanpa disangka saya nampak ada makanan dihidangkan..nasi minyak+ayam masak merah+dalca+sambal ikan bilis+papadom+dan banyak lagi..ALHAMDULILLAH..tanpa disangka rezeki terbentang luas di depan mata..=)

saya terfikir..mungkin Allah "sengaja biarkan" saya di sini sendirian..jauh dari keluarga dan saudara mara..Allah ingin saya bergantung hanya padaNya..Dia ingin saya berharap dan berserah hanya padaNya..bukan pada manusia atau sesiapa sahaja..

cukuplah Allah sebagai Pelindung, cukuplah Allah sebagai Penolong..terima kasih Ya Allah..~~

2 comments:

aku mzke said...

Wow...

kadang-kadang kita 'bertemu' Allah bukan di masjid tetapi didalam ujian yang diberikan-Nya.

Insyirah said...

semoga kita sentiasa melihat dengan mata hati..bukan dengan mata semata-mata..

 

blogger templates | Make Money Online