September 1, 2010

duhai hati..bersyukurlah~~


alhamdulillah hari ni masuk penggal ke tiga kita berpuasa..mcm mana ibadah kita stakat ni?? tanya hati..adakah banyak yg tlh kita lakukan atau sebaliknya..jgn bila smp di penghujung ramadhan baru kita tersedar dari lamunan yg panjang..kelak walau menangis selautan.. ramadhan tetap kan berlalu meninggalkan kita..

thn ni aku berpeluang berterawih di surau kat tmn perumahan..thn lps berterawih di surau kampus..so sume yg dtg adalah pelajar yg muda belia belaka..bila terawih di surau tmn perumahan ni mcm2 peringkat umur ada..tua, muda, kanak2..bila tgk org2 yg telah berusia ni solat rs mcm kesian pulak..nk berjalan pun terhinjut2 tp msh mampu solat berdiri..ada juga yg solat atas kerusi..pastu aku tgk ada yg merah je mata..agaknya tahan mengantuk..namun itulah mereka..masih terus bertahan utk beribadat kpd Allah..dan mereka la juga insan2 yg memenuhi surau tersebut..di manakah mereka yg muda belia..

bila tgk mereka..aku terfikir mampukah aku seperti mereka di hujung usia..sekiranya umur ku panjang mampukah aku..semoga Allah memudahkan dan meringankan aku untuk terus beribadat hingga ke hujung nyawa..sementara masih diberi nikmat sihat..gunakanlah sebaiknya..mungkin inilah yg dinamakan sihat sebelum sakit..namun terkadang kita alpa dgn nikmat sihat yg diberi..semoga kita terus istikamah melakukan segala amal ibadah..wahai hati..bersyukurlah~~

p/s: tidak hanya di bulan ramadhan kita beribadat..teruskannya selagi hayat dikandung badan..

0 comments:

 

blogger templates | Make Money Online